Hoe kun je op een effectieve manier fondsen werven?

Het is lang niet zo gemakkelijk als het lijkt, fondsen werven. Mensen enthousiast maken om bij te dragen aan jouw goede doel vereist hele sterke, communicatieve skills en een flexibele aanpak. Ieder mens zal namelijk anders reageren en diegene die het gesprek voert zal dus moeten kunnen inspelen op wat het ook is dat diegene als excuus geeft. Het beste wat je kunt doen als je mensen voor fondsen werven wilt is dit uitbesteden aan een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd. Zij hebben namelijk een team van mensen ter beschikking die precies weten hoe ze dat kunnen doen, oftewel die weten hoe je mensen zo ver krijgt om bij te gaan dragen aan jouw goede doel. 

Fondsen werven doe je op positieve wijze

Natuurlijk is de reden dat mensen lid moeten worden in de meeste gevallen helemaal niet zo positief (het is immers niet voor niets een goed doel), mensen moeten zich wel heel positief benaderd voelen. Je kunt ze beter bewust maken van het feit dat goede doelen sales echt een verschil kunnen maken dan dat je ze allerlei hele tragische feitjes voor gaat leggen. Je wilt niet dat ze lid worden uit schuldgevoel, maar omdat ze echt denken dat ze zo een verschil kunnen maken. Als dat lukt heb je vaak een donateur die niet slechts eenmalig doneert, maar voor langere tijd lid blijft, puur omdat diegene er enthousiast over is. Succesvol en lange termijn fondsen werven noemen we dat ook wel.

Een goede structuur is van belang

Als je het gesprek aangaat met een potentiële donateur dan is een goede structuur erg belangrijk. De informatie moet op de juiste manier worden overgebracht, maar dat zonder diegene te overladen met feitjes. Als je je fondsen werving uitbesteed aan een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is dan hoef je je daar niet druk om te maken. Er wordt een plan gemaakt met duidelijke instructies, waar alle straatwervers zich aan moeten houden. Zo komt het wel goed met die donaties!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *